Nieuws

29/09/2017

Het belang van een gezond ontbijt. Je dag goed begonnen … is half gewonnen

Op vakantie hebben we meestal alle tijd om ’s ochtends languit te ontbijten. Maar als in september de dagelijkse sprint naar het werk of de school weer op gang komt, beperken veel mensen hun ontbijt tot een snelle kop koffie, een boterham achter het stuur of zelfs helemaal niets. Toch maak je voor een ontbijt ’s ochtends best even wat tijd vrij. Elke gezonde levensstijl begint steevast met een ontbijt, dus maak je ’s morgens toch best even wat tijd vrij.

Spreekwoorden bevatten meestal heel wat levenswijsheid. Dat geldt ook in dit geval: ontbijten als een keizer, lunchen als een koning en dineren als een landloper… Om maar te zeggen: ’s ochtends is het cruciale moment van de dag om de noodzakelijke voedingsstoffen binnen te krijgen die je nodig hebt om je dag vitaal door te komen.

Achterstand haal je niet meer in

Wie het ontbijt elke dag negeert of beperkt tot het absolute minimum, krijgt onvoldoende voedingsstoffen binnen. Deze achterstand haal je de rest van de dag niet meer in, waardoor de verleiding naar ongezonde tussendoortjes met veel vet en suikers te groot wordt. Deze ongezonde snacks vormen allerminst een goede bron voor de noodzakelijke vitamines en mineralen.

Wat is een gezond ontbijt?

Natuurlijk rijst dan meteen de vraag: wat is een gezond ontbijt? In elk geval is ‘een’ ontbijt altijd beter dan geen ontbijt. Wanneer je dan nog eens kiest voor een gezond ontbijt met een variëteit aan graanproducten, melkproducten, fruit en een mespuntje vetstof, dan kan je dag niet meer stuk. Een gezond ontbijt bevat zo’n 500 à 600 kcal. Hiermee bereik je al meteen 25 % van de aanbevolen energiebehoefte voor één dag. Ontdek hier welke voedingsproducten deel uitmaken van een gezond ontbijt.

<<< Terug naar het nieuwsoverzicht

" "