Nieuws - 02/09/2022

Terug naar school met een gezonde brooddoos.

Na twee maanden welverdiende zomervakantie werden de brooddozen weer massaal bovengehaald voor de schoolstart op 1 september. Jong geleerd is oud gedaan. Daarom geven we je graag tips voor een gevarieerde en gezonde brooddoos. Want, hoe doe je dat? Met je spruit een gezonde brooddoos meegeven die aantrekkelijk is en heerlijk smaakt. Variëren op alle vlakken, luidt hier de kernboodschap. Wie op jonge leeftijd gezonde keuzes maakt, leert de juiste gewoontes aan en plukt daar ook op latere leeftijd alle vruchten van.

1. Durf te variëren, zowel in brood als beleg

Boterhammen zijn en blijven een topper in elke brooddoos. Op zich is dat best een gezonde oplossing. Kies niet alleen voor wit brood, maar varieer. Volkorenbrood of roggebrood blinkt uit in voedzaamheid. Verras je kind eens met een boterham in twee kleuren. Bovenaan wit, onderaan bruin.

Datzelfde geldt voor het broodbeleg. Een dagje choco kan zeker geen kwaad. Kies ook voor kaas, vlees, confituur,… Geef elke dag iets anders mee. Varieer ook binnen één dag. Beleg de verschillende boterhammen in één brooddoos met verschillende belegsoorten.

2. Voorzie extra vitamines

Van fruit en groenten kan je nooit te veel eten. Voorzien een extra dosis vitamines in de brooddoos. Je hebt talrijke mogelijkheden. Wat dacht je van een verse wortel, sappige kerstomaatjes of wat komkommerschijfjes? Ook appelpartjes of –schijfjes passen perfect als gezond extraatje in de brooddoos. Maak het je kind zo gemakkelijk mogelijk.

3. Ga voor een brooddoos met vakjes

Een vakjesbrooddoos vormt meteen ook een leuk symbolische start om voluit te kiezen voor een gezonde brooddoos.

Een brooddoos met afzonderlijke van elkaar gescheiden vakjes stimuleert een gezonde en gevarieerde lunch. Je combineert eenvoudig boterhammen, een stukje fruit, groentjes, wat nootjes,…

4. Maak het speels

De ideale manier om je kinderen te stimuleren tot gezond en gevarieerd eten. Wees origineel en maak het wat speels. Sommige mama’s en papa’s maken een heus kunstwerk van de brooddoos. Dat hoeft nu ook weer niet.

Maar eens een leuk vormpje uitsteken uit de boterham of een tof fruit- en groentespiesje zullen je spruit zeker aanspreken.

5. Er bestaat nog meer dan brood alleen

Boterhammen verdienen vast en zeker regelmatig een plekje in elke brooddoos. Niets mis mee, zoals je kon lezen in onze eerste tip.

Toch mag het geregeld ook eens iets anders zijn. Wat dacht je bijvoorbeeld van een restje pastasalade? Of van broodstengels met hummus? Of een wrap met groentjes? Er bestaan talrijke leuke alternatieven voor een boterham.

6. Doe het samen

Laat je kind helpen bij het vullen van de verschillende vakjes van de brooddoos. Zo stimuleer je zijn of haar interesse in gezond  en gevarieerd eten.

Vertel over gezonde en minder gezonde keuzes. Je kind begrijpt zo beter waarom snoep en suikerrijke koeken niet de juiste keuzes zijn voor een brooddoos. Doe dit bij voorkeur op een relaxte manier ’s avonds en niet tijdens de spitsuren ’s ochtends.

7. Geef een leuke boodschap mee

Hoe zet je de kers op de taart? Verras je kind met een leuk briefje of kaartje in de brooddoos. Een glimlach op het gezicht van je kind tijdens de middaglunch is meteen verzekerd.

Wil je nog extra tips over gezond eten? Lees er meer over op de webstek van het VNZ.

« Terug naar het nieuwsoverzicht

Mis geen nieuws

Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief