Alcoholgebruik

Alcohol drinken is algemeen aanvaard in onze maatschappij.  Een pint op café, een glas wijn op restaurant en een aperitief thuis. Hoe werkt alcohol eigenlijk en waarom is het niet gezond om te veel te drinken? En hoeveel is dan ‘te veel’? Wat de ene te veel vindt, is voor de andere doodnormaal.

Hier vind je informatie over hoeveel alcohol je mag drinken als je de negatieve gevolgen of de risico’s wil voorkomen of verminderen. Tips om te minderen of te stoppen worden meegegeven en je kan lezen waar je terecht kan voor hulp en advies.

Wat doet alcohol met jou?

Afhankelijk van hoeveel men drinkt: Alcohol heeft een verdovend effect op de hersenen. Wanneer iemand alcohol drinkt, raken eerst de hersendelen verdoofd die het gedrag en de gevoelens controleren. Zo komt het dat een kleine hoeveelheid alcohol zorgt voor een stoutmoediger, actief gevoel. Al kan men ook agressief worden, of zorgeloos, rustig, slaperig, ontspannen, onverschillig, …
Bij een grotere hoeveelheid alcohol vermindert het reactievermogen. Je hoort en ziet minder scherp, maar het zelfvertrouwen neemt misleidend toe en kan omslaan in roekeloosheid. Hierdoor ontstaan soms gevaarlijke situaties, bijvoorbeeld in het verkeer.
Nog meer alcohol vermindert de controle over de bewegingen en het coördinatievermogen. Lopen wordt wankelen, praten wordt lallen. Vaak kan men zich later helemaal niet meer herinneren wat er allemaal gezegd of gebeurd is, een fenomeen dat ‘black out’ wordt genoemd. Nog meer alcohol kan leiden tot coma, hartstilstand of zelfs tot de dood.

Verschillend van persoon tot persoon: De effecten van alcohol worden mee bepaald door iemands geslacht en lichaamsgewicht. Ook stress, vermoeidheid en omstandigheden zoals hoe snel men drinkt en of men iets gegeten heeft, bepalen de effecten. Of je alleen drinkt of in groep en welke je gemoedstoestand is, bepalen ook mee de risico’s van alcohol.

Hoeveel is teveel?

Om te kunnen inschatten of alcoholgebruik aanvaardbaar is en de kans op problemen te verkleinen, bestaan er richtlijnen. Die regels zijn echter niet voor iedereen hetzelfde. Ze verschillen bijvoorbeeld voor volwassenen en minderjarigen en voor mannen en vrouwen. Ook als je je aan deze norm houdt, is alcohol drinken niet zonder risico. Wil je weten hoe riskant je drinkgewoonten zijn, doe de zelftest op www.druglijn.be/aandeslag.

De volgende regel van drie is van toepassing voor volwassenen (niet geldig in specifieke situaties zoals zwangerschap, verkeer, werk…)

  1. Drink gemiddeld niet meer dan 14 (vrouwen)/ 21 (mannen) glazen alcohol per week
  2. Drink maximaal 3 (vrouwen)/ 5 (mannen) glazen per keer
  3. Drink ten minste 2 dagen in de week geen alcohol

Vrouwen versus mannen: Een vrouwenlichaam bevat een hoger vetgehalte, minder spieren en dus minder lichaamsvocht vergeleken met een mannenlichaam. Alcohol wordt bij vrouwen daarom minder verdund. Bovendien wordt alcohol bij vrouwen minder goed afgebroken in de lever. Zo komt er meer alcohol in het bloed terecht en raken vrouwen gemiddeld sneller dronken dan mannen.

Wanneer drink je best niet of minder?

NIET:

MINDER:

Risico’s op korte termijn

Wie alcohol drinkt, kan de dag nadien last hebben van een ‘kater’.

Een andere fenomeen is de ‘black-out’, waarbij men in dronken toestand nog bij bewustzijn is, maar zich achteraf niets meer kan herinneren.

Alcohol verhoogt misschien wel de zin om te vrijen, maar het vermindert de seksuele prestaties en kan op den duur potentieproblemen veroorzaken.

Wie dronken is kan moeilijk risico’s inschatten. In het verkeer, maar ook op het werk en tijdens de vrije tijd kan het aanleiding geven tot ongevallen, verkeerde beslissingen… alcohol kan roekeloosheid en agressie uitlokken en leiden tot waaghalzerij, vechtpartijen, maar ook tot opdringerigheid of ongewenste seksuele intimiteiten.

Risico’s op lange termijn

Alcoholmisbruik tast op lange termijn het ganse lichaam aan. Het best gekend is de beschadiging van de lever (ontsteking, vetopstapeling, cirose), de pancreas en de hersenen. Grote hoeveelheden alcohol beschadigen naast de hersenen ook het zenuwstelstel.

Te veel alcohol is slecht voor het hart. Het verhoogt de bloeddruk waardoor de kans op problemen met hart- en bloedvaten of een hartaanval toeneemt. Het kan ook voor een te hoge slechte cholesterol zorgen.

Er is een verband tussen alcoholmisbruik en diverse vormen van kanker (mond, keel, slokdarm, lever, dikke darm, borst).

Alcoholmisbruik veroorzaakt ook geheugenstoornissen, soms gelijkend op vroegtijdige dementie. Een voorbeeld hiervan is het syndroom van Korsakov, waarbij men nog moeilijk nieuwe informatie kan onthouden, niet meer weet waar men is of welke dag het is, enz.

Langdurig te veel alcohol drinken, kan ook leiden tot angst- en paniekaanvallen, depressies, geen plannen meer maken of uitvoeren, enz.

Langdurig en overmatig alcoholgebruik speelt een hoofdrol in veel probleemsituaties: gezins- en relatieproblemen, school- en arbeidsprestaties, financiële en juridische problemen, sociaal isolement.

Verslaving en ontwenning

Bij alcoholmisbruik ontstaan zowel lichamelijke en geestelijke verslaving als tolerantie.

Fabels over alcohol

Enkele tips

Meer info, hulp of advies?

Wil je minder drinken? Of er helemaal mee stoppen? Hier vind je bij wie je terecht kan voor meer info, hulp of advies.