Menu

Blijf in beweging

Bewegen helpt om goed te been te blijven zodat je lekker kan doen en laten waar je zin in hebt. Bewegen is ook een prima manier om sociale contacten te leggen, de slaapkwaliteit te verbeteren, de kans op stress en rugklachten te verkleinen en je gewicht op peil te houden. Goed nieuws is dat je zelfs helemaal geen sporter hoeft te zijn om in beweging te blijven!

Dagelijks minder zitten

We brengen meer dan één derde van ons leven zittend door. Thuis voor de tv, tijdens het lezen, surfen op internet, klussen of in de wagen. Voor ouderen is het zeer belangrijk om langdurig zitten te beperken aangezien zij, sneller dan jongeren, spiermassa en spierkracht verliezen. Probeer dus om langdurig zitten (langer dan 30 minuten) te vermijden of tenminste regelmatig te onderbreken. Simpelweg eens recht staan om een glas water te halen, een luchtje te scheppen of zich uit te rekken is al voldoende! En waarom niet eens proberen om al fietsend op je hometrainer naar je favoriete tv-programma te kijken? Minder tijd doorbrengen op je achterwerk is een eerste stap naar een gezonder leven!

Dagelijks bewegen

Om voldoende te bewegen als oudere, volg je best één van onderstaande richtlijnen. Kies de aanbeveling die het beste past bij jouw dagelijkse leven en mogelijkheden. Vergeet niet, iedere (bijkomende) beweging, hoe klein ook, is te verkiezen boven niet bewegen!

Beweegtips

Kies bewegingsactiviteiten die aansluiten bij je eigen lichamelijke mogelijkheden en interesses. Plan ook activiteiten in jouw agenda en met je familie, vrienden of buren. Met twee houd je het gemakkelijker vol dan alleen! Als je een nieuwe activiteit kiest of je bent lange tijd niet actief geweest, begin dan rustig aan en overdrijf niet. Weet je niet goed wat er haalbaar is voor jou? Ga dan langs bij je huisarts of kinesitherapeut voor advies op maat. Tenslotte geven we nog enkele voorbeelden van hoe eenvoudig het wel niet is om beweging te integreren in je dagelijkse leven want bewegen kan je overal.

Valpreventie

Ouder worden gaat gepaard met verlies van spierkracht, minder lenig zijn en een minder goed evenwicht. Besef echter dat je dit niet zomaar moet ondergaan. Door dagelijks voldoende te bewegen en specifieke oefeningen voor kracht, lenigheid en evenwicht minimaal twee keer per week te doen, kan je het heft in eigen handen nemen! Op www.valpreventie.be vind je tal van oefeningen die makkelijk uit te voeren zijn en waarvoor je geen materiaal nodig hebt. Daarnaast kan je steeds terecht bij je huisarts en kinesitherapeut om te bekijken welke oefeningen het meest geschikt zijn voor jou.

Meer info?

Klik hier om een kijkje te nemen in onze folder ‘Gezond ouder worden. Blijf in beweging.’ Je kan deze folder ook gratis verkrijgen door te bellen naar 015 28 90 90 of door te mailen naar gezonde.activiteitenagenda@vnz.be.

Bekijk ook