Valpreventie

1 op 2 ouderen heeft angst om te vallen. Zelfs ouderen die nog nooit gevallen zijn!

Een val kan iedereen overkomen.  Te veel ouderen onderschatten echter het probleem en zijn zich niet bewust dat je een val kan voorkomen.

Je kan het risico eenvoudig verkleinen met een aantal kleine aanpassingen in je woning, maar ook door aandacht te hebben voor je lichamelijke gezondheid.

Met de volgende tips kan je een val vermijden!

1/ Blijf fit en actief

De beste remedie is aan lichaamsbeweging doen.  Door minstens 30 minuten per dag licht tot matig te bewegen, nemen jouw fysieke fitheid en uithoudingsvermogen toe en daalt het valrisico.  Ga bijvoorbeeld een half uur per dag wandelen, joggen, zwemmen of fietsen. Begin met 5 tot 10 minuten per dag en bouw geleidelijk op.

2/ Ga voor een veilig huis

Zorg ervoor dat er geen losliggende matten en tapijten in het huis liggen. Haal ze weg, of  bevestig ze met een goede antislip laag of strips. Haal losliggende snoeren weg en zorg voor voldoende verlichting. Let op wanneer je de woning verlaat: de stoep ligt er immers niet altijd gelijk bij.  Hier kan je testen of jouw huis voldoende valvrij gemaakt werd.

3/ Zorg voor je voeten

Voetproblemen en het dragen van onaangepast schoeisel kunnen het risico op vallen verhogen!

De juiste schoen beantwoordt aan volgende criteria:

  • De schoenen zitten stevig rond je voet en omsluiten je enkel. Dat geeft steun geeft.
  • De schoenen hebben GEEN gladde zolen,
  • de schoenen hebben een hak die drie tot vier centimeter hoog is.
  • de schoenen hebben de de juiste maat

LET OP! Verkeerde schoenen dragen of op je kousen rondlopen kan de kans op een val vergroten!

Hier vind je een overzicht i.v.m. goed schoeisel.

4/ Zorg voor je ogen

Verminderde gezichtsscherpte, diepteperceptie en contrastgevoeligheid vergroten het risico op vallen. Zorg ervoor dat je bril de juiste sterkte heeft, en dat de bril goed  op je neus staat en achter je oren zit. Steek een licht aan! Niet genoeg verlichting in en rond de woning maakt dat je sneller valt. Check met deze test hoe het gesteld is met je zicht!

5/ Let op je voeding

Een gezonde voeding is belangrijk om je spieren en beenderen sterk te houden. Eet gevarieerd en gezond: Voldoende eiwitten, vitamine D en calcium zijn belangrijk om je spieren en beenderen sterk te houden en kunnen het valrisico verlagen. Drink niet meer dan één alcoholische consumptie per dag. Rook niet, want roken verhoogt het risico op broze botten.

6/ Let op met medicatie

Hoe meer verschillende geneesmiddelen je moet innemen, hoe groter het risico om te vallen.  Bepaalde geneesmiddelen zoals slaappillen hebben bovendien een grotere impact op het valrisico.

7/ Duizeligheid

Als je vaak last hebt van duizeligheid, bijvoorbeeld als je rechtstaat uit je bed of zetel, dan loop je een verhoogd risico om te vallen.  Duizeligheid bij het rechtstaan kan je verminderen door o.a. :

  • voldoende te bewegen,
  • niet te snel recht te staan,
  • het hoofdeinde van je bed hoger te plaatsen.

Hulp nodig?

Onze Dienst Ergotherapie staat voor u klaar. Onze leden krijgen gratis advies over het aanpassen van een woning. Contacteer onze ergotherapeut via 03 491 86 50.

Dienst Maatschappelijk Werk luistert graag naar jouw vraag en verwijst door indien nodig.

Bent u op zoek naar een nuttig hulpmiddel of een personenalarmsysteem? Onze ComfoPlus-medewerker helpt u op weg!  Onze leden krijgen interessante kortingen op de huur of aankoop van al deze producten.  Contacteer onze thuiszorgwinkel ComfoPlus via 03 292 21 60 of via info@comfoplus.be

Uw huisarts, oogarts, diëtist, podoloog en apotheker zijn belangrijke personen die u kunnen adviseren.

In welke terugbetalingen voorziet het ziekenfonds?

– Terugbetalingen voor brillen. Brillen en lenzen | Vlaams & Neutraal Ziekenfonds (vnz.be)

– Terugbetaling pedicure (65+). Terugbetaling voetverzorging | VNZ

– Terugbetaling diëtiste. Terugbetaling diëtist | Vlaams & Neutraal Ziekenfonds (vnz.be)

– Terugbetaling sportclub. Sport- of fitnessclub | Vlaams & Neutraal Ziekenfonds (vnz.be)