Nieuws - 11/03/2022

Hoe versterk je de mentale veerkracht van je tiener?

De verwachtingen ten opzichte van tieners liggen hoog. In een wereld die razendsnel verandert moeten ze goed studeren, later een goede job vinden, tal van vrienden hebben, gezond leven en veel bewegen. Vele jongeren gaan jammer genoeg kopje onder. Zelfvertrouwen en mentale weerbaarheid zijn de beste hulpmiddelen voor jongeren om met deze verwachtingen om te gaan. Als ouder kan je zeker de mentale veerkracht van je tiener versterken. Met de hulp van de Gezinsbond geven we je graag een aantal tips.

In Vlaanderen kampt bijna 40 procent van de jongeren tussen 14 en 25 jaar met mentale problemen. Van deze groep voelt 60 procent zich slecht omdat ze vrezen niet aan de verwachtingen van de omgeving te voldoen. Meer dan 30 procent denkt deze problemen niet alleen de baas te kunnen.

Niet iedereen wordt geboren met voldoende zelfvertrouwen. Samen met een gevoel van eigenwaarde vormt dit hét fundament onder psychische weerbaarheid. Dit betekent dat je voor jezelf durft opkomen en dat je jouw persoonlijke gevoelens herkent en kan verwoorden. Je kan je inleven in de gevoelens van anderen, conflicten oplossen, durft hulp te vragen en kan aan groepsdruk weerstaan.

Tieners zijn extra kwetsbaar. In de puberteit ondergaan ze heel wat veranderingen en worden ze geconfronteerd met onzekerheid. Ze zoeken naar hun identiteit, stellen alles in vraag en willen erbij horen. Rond de leeftijd van 11 jaar beginnen er heel wat veranderingen in de hersenen. Dit proces eindigt pas rond de 30 jaar.

Rond hun 15 jaar is het deel van de hersenen dat de emoties aanstuurt ‘rijp’, terwijl de zones voor planning en impulscontrole zich nog maar pas ontwikkelen. Deze laatste vaardigheden zijn evenwel bijzonder belangrijk voor je psychische balans en stabiliteit. Stress kan dit ontwikkelingsproces ernstig verstoren. Ook onze snel veranderende maatschappij helpt niet. Het streven naar perfectie, onder meer via de sociale media, en de economische druk helpen jongeren allerminst in hun kwetsbaarste periode tussen 15 en 25 jaar. Gezond leren omgaan met moeilijke gebeurtenissen is daarom van essentieel belang. Als ouder kan je je tiener hierbij helpen. De Gezinsbond geeft je graag enkele tips.

  1. Stimuleer gezond gedrag en focus niet op problemen. Hierdoor krijgen tieners een positief zelfbeeld en groeit het vertrouwen. Moedig je kind op een positieve manier aan. Help waar nodig met de voorbereidingen.
  2. Strooi met positieve complimenten. Dit kan ook voor de kleine dingen. Beschrijf het positieve effect van zijn gedrag op jou.
  3. Laat je kind zijn problemen zelf oplossen. Geef je kinderen de kans om fouten te maken, zodat ze deze zelf kunnen herstellen. Laat hen wat zoeken. Als het lukt, geeft dit hen een boost op vlak van zelfvertrouwen. Voorkom wel overbelasting, zodat ze niet het gevoel hebben er alleen voor te staan. Laat weten dat het geen probleem is om hulp te vragen.
  4. Geef je tiener verantwoordelijkheden. Denk aan een taak in huis, de zorg voor een huisdier,… Je tiener krijgt het signaal dat je hem of haar vertrouwt. Zorg dat de verantwoordelijkheid aansluit bij de leeftijd.
  5. Geef je tiener de kans op een eigen mening. Verplaats je in de gevoelens en behoeftes van je tiener. Leg uit waarom er sommige regels moeten zijn. Frustraties mogen, ook dat hoort bij mentale weerbaarheid.
  6. Focus op de talenten van je tiener. Niet iedereen kan alles even goed. Focus vooral op wat je tiener wél goed kan.
  7. Niemand is perfect. Jongeren spiegelen zich vaak aan rolmodellen of hun vriendengroep. Dat is normaal. Laat je kind weten dat niemand perfect is, ook al doet iemand zich zo voor. Iedereen is uniek en maakt fouten.

Sport- en jeugdverenigingen zijn uitstekende manieren om de psychische veerkracht bij tieners te laten groeien. Het VNZ geeft je hierbij graag een steuntje in de rug. Ontdek volgende terugbetalingen:

 

« Terug naar het nieuwsoverzicht

Mis geen nieuws

Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief