Menu
Nieuws - 22/01/2020

Met deze sporten verbruik je het meeste kilocalorieën.

Beweging vormt een onmisbaar onderdeel van een gezonde levensstijl. Bewegen kan je op tal van manieren. De ene sport is de andere niet. Zo zijn er tussen de sporten onderling ook heel wat verschillen op vlak van calorieënverbruik.

Op zich is het zinvol om na te gaan welke sporten de meeste kilocalorieën verbruiken. Toch mag dit absoluut niet het enige criterium zijn om een geschikte sport te kiezen. Om een sport lang vol te houden, moet je deze in de eerste plaats graag doen. Bovendien is het ook niet voor iedereen op elke leeftijd mogelijk om alle mogelijke sporten te beoefenen.

Wanneer we kijken naar het energieverbruik van verschillende sporten, dan zien we geen eenduidige conclusies. Verschillende onderzoeken komen tot verschillende resultaten. De exacte kilocalorieën neem je dan ook best met een korreltje zout.

Wat zijn de toppers inzake verbruik?

Met 800 kilocalorieën per uur is boksen de absolute topper. Over squash is heel wat minder eensgezindheid: sommige onderzoeken spreken van meer dan 700 kilocalorieën per uur, in een ander onderzoek is sprake van meer dan de helft minder.

Hardlopen op de weg komt aan 700 kilocalorieën per uur. Bovendien is dit een uiterst laagdrempelige manier van bewegen. Wie gemiddeld 32 per uur fietst, komt ook aan een mooie 615 kilocalorieën per uur.  Rennen op een loopband is nog steeds goed voor 580 kilocalorieën per uur. De fitness is goed voor een verbranding van 590 kilocalorieën per uur.

Populaire sporten als voetbal en tennis geven ook een degelijk calorieverbruik. Bij tennis kom je al gauw aan 413 kilocalorieën per uur, terwijl dit bij voetbal zelfs 531 is.

Bij welke sporten verbruik je minder?

Naasts de energieverslinders zijn er ook sporten waarbij je minder verbruikt. Deze zijn absoluut niet minder gezond. Ook mentale gezondheid is van groot belang. Zo kom je met wandelen aan een tempo van zes kilometer per uur aan 300 kilocalorieën. Dit lijkt niet hoog, maar wandelen kan je uiteraard veel langer dan hardlopen. Tel je totale energieverbruik maar eens uit na een stevige dagwandeling.

Andere sporten waarbij je minder verbruikt zijn poolen (95 kcal), bowlen (110 kcal) en curling (150 kcal).

Sporten is gezond!

Sporten is gezond, zo vindt het VNZ. Daarom ondersteunt het VNZ iedereen die zich aansluit bij een sport- en fitnessclub met een jaarlijkse terugbetaling van het lidgeld tot 30 euro. Ontdek hier alles over de voorwaarden.

<<< Terug naar het nieuwsoverzicht

Interesse in het VNZ?