Menu
Nieuws - 22/05/2020

Hoe start je tijdens de coronacrisis het best met sporten?

Fysieke beweging in de omgeving van je woning én met je gezinsleden is toegelaten en wordt tijdens de coronacrisis door de overheid zelfs aangemoedigd. De coronarichtlijnen stimuleren dus zeker niet om stil te zitten. Integendeel zelfs, veel mensen beschikken in deze uitzonderlijke tijden over extra vrije tijd. De verleiding om dan fanatiek aan het sporten te gaan, is voor sommigen groot. Beweging is absoluut gezond, wel adviseren we om vooral te luisteren naar je lichaam. Leg de ambities zeker niet te hoog als je voor de coronacrisis niet of beperkt een sport beoefende. 

De aanmoediging tot beweging in buitenlucht gaat veel verder dan uitsluitend joggen en fietsen. Ook wandelen wordt sterk aanbevolen. Op zich is wandelen een uiterst gezonde sport. Je traint je lichaam zonder grote risico’s op overbelasting of overtraining. Wandelen is bij uitstek een sport om mee te beginnen wanneer je van een overwegend zittend bestaan wilt overschakelen naar een gezonde levensstijl met meer beweging.

Lage drempel

De drempel om te starten met wandelen ligt bijzonder laag. Buiten goede wandelschoenen heb je geen extra sportmateriaal nodig. Je kan het overal beoefenen, ook vanuit je woning in deze coronatijden. Je staat er zelfs gegarandeerd versteld van hoeveel mooie plekjes of wandelpaadjes je nog in je eigen buurt ontdekt. Alleen wandelen is ideaal om volledig tot jezelf te komen en te ontspannen. Wandelen met je gezin is dan weer uitstekend om gezellig bij te praten, zonder stress of druk.

Op berenjacht met kinderen

Wandelen met kleine kinderen is niet altijd eenvoudig. Zeker een wandeling in de buurt van de eigen woning, wordt voor hen al snel saai. Daarom vinden we het bereninitiatief super. Het zoeken en vinden van beertjes die massaal achter ramen worden geplaatst, vormt voor kleine kinderen een leuke uitdaging. Je gezinsuitstap in de straten rond je woning, krijgt dankzij de berenjacht meteen een heel andere dimensie.

Apps voor extra motivatie

Wie nood heeft aan extra motivatie, haalt misschien wel voordeel uit één van de vele apps waarmee je je stappen kan tellen. Tienduizend stappen per dag is een vaak voorkomend doel. Geloof ons, hiervoor moet je al heel wat moeite doen. Ook smartphones en -horloges bieden tal van motiverende instrumenten om het stappen uitdagender te maken.

Conditie opbouwen of onderhouden

Wie tijdens deze coronacrisis zijn of haar conditie echt wil opbouwen, kan kiezen voor een ‘start to run’. Stapsgewijs bouw je zo de afstand en de tijdsduur op. Deze basissporten – wandelen en joggen – vormen mogelijk een uitstap om na de coronacrisis over te schakelen naar andere sporten, zoals tennis of kajak. In die latere situatie is een sportmedische keuring mogelijk aangewezen. Het VNZ voorziet hiervoor een tegemoetkoming via de aanvullende verzekering.

Heb je de smaak te pakken en wil je na de coronacrisis lid worden van een sport- of fitnessclub? Het VNZ betaalt jaarlijks tot 30 euro van het lidgeld terug.

In elk geval zijn wandelen en joggen ook uitstekend om je bestaande conditie te onderhouden. Een goede conditie helpt altijd om eventuele infecties met corona beter te doorstaan. Zo weten we uit de medische verslagen dat mensen met zwaarlijvigheid grotere kans lopen op ernstige complicaties bij een infectie.

Begeleiding

Wil je persoonlijk gemotiveerd worden om meer te bewegen? Bewegen op verwijzing helpt mensen op weg naar een actiever leven. Je leest er hier alles over.

<<< Terug naar het nieuwsoverzicht

Interesse in het VNZ?