eAttest, papieren getuigschrift en derdebetalersregeling

Een terugbetaling van jouw medische kosten kan je via verschillende mogelijkheden ontvangen. Je arts heeft de keuze om elektronisch te werken of via een papieren getuigschrift.

Betaal je het volledige bedrag aan je arts?

  • Je zorgverlener kan het getuigschrift elektronisch doorsturen (dat noemen we het eAttest). Het eAttest komt dan toe bij het VNZ en de terugbetaling verloopt automatisch. Jij hoeft er zelf niets voor te doen.
  • Het is mogelijk dat je zorgverlener nog opteert voor een papieren getuigschrift voor verstrekte hulp. Kleef daar een kleefbriefje op en bezorg het originele attest aan het VNZ. De terugbetaling wordt vervolgens gestort op je bankrekening.

Betaal je enkel jouw persoonlijke opleg aan de arts?

  • Dan werkt je zorgverlener met de derdebetalersregeling. Daarbij worden de kosten rechtstreeks verrekend tussen het VNZ en je zorgverlener. Jij betaalt dan enkel het remgeld en eventueel ereloonsupplementen. Je hoeft het volledige bedrag dus niet voor te schieten en moet bijgevolg niet wachten op een terugbetaling.

Wacht niet te lang om je terugbetaling te vragen!
Wettelijke getuigschriften en attesten van aanvullende voordelen dien je binnen een termijn van twee jaar na prestatiedatum aan het VNZ te bezorgen. Er is geen terugbetaling meer mogelijk voor prestaties waarvan de verjaringstermijn is verstreken. Bij de verzekeringsproducten, zoals MaxiPlan en TandPlus, bedraagt deze termijn drie jaar.