Financiële transparantie in de kosten van de geneeskundige verzorging

Op weg naar meer financiële transparantie in de kosten van de geneeskundige verzorging

Om de toegang tot de geneeskundige verzorging verder te verbeteren en meer transparantie te garanderen in de kosten van die geneeskundige verzorging, werden beduidende maatregelen genomen. Het doel van deze initiatieven is je zo volledig mogelijk te informeren over de kosten geassocieerd met medische zorg en de rechthebbende te beschermen tegen onverwachte kosten.

Bekendmaking verplicht

De zorgverleners zijn verplicht hun tarieven bekend te maken volgens de opgelegde richtlijnen. Deze bekendmakingen, die in de gezondheidsinrichtingen op strategische plekken moeten worden geafficheerd, spelen een essentiële rol in de verspreiding van relevante informatie aan de patiënt. Ze geven cruciale details, zoals:

  • de conventioneringsstatus (de geconventioneerde gezondheidsprofessionals passen de tarieven toe die in deze conventie werden overeengekomen. Niet-geconventioneerde gezondheidsprofessionals, daarentegen, zijn niet aan deze tarieven gebonden en mogen je dus ereloonsupplementen aanrekenen. Gedeeltelijk geconventioneerde zorgverleners passen de tarieven van de conventie enkel toe op bepaalde uren, bepaalde dagen of bepaalde specifieke plaatsen, zoals ziekenhuizen);
  • de dagen en uren van niet-toetreding (specifieke periodes tijdens dewelke een zorgverlener geen geconventioneerde diensten kan leveren: dagen, tijdspannes, plaats van raadpleging, …);
  • de kosten in verband met de meest voorkomende terugbetaalbare verstrekkingen: de tegemoetkoming van de verzekering, het remgeld en eventueel het maximumbedrag van het supplement.

 

Voor verzorging verleend in medische huizen moet de kost van de verzorging in het kader van een forfaitaire betaling eveneens duidelijk gepreciseerd worden. Ieder medisch huis kan immers een akkoord met de ziekenfondsen sluiten. In dat geval krijgt het een vast (forfaitair) bedrag per patiënt, dat alle verzorging dekt die aan deze patiënt in dit medisch huis wordt verleend.

 

Zorgverleners die zich niet aan deze verplichtingen houden, kunnen zware sancties opgelegd krijgen, evenals het verbod om supplementen aan te rekenen. Deze maatregelen hebben tot doel de verzekerde te beschermen tegen onverwachte en onterechte kosten.

 

 

Eisen over kostenraming of bestek

In sommige sectoren bestaat de verplichting om een schriftelijk bestek af te leveren. Een dergelijk bestek moet volledig en transparant zijn en de patiënt alle nodige informatie leveren over de voorziene kosten voor de medische verzorging. Dit biedt de patiënt dus de mogelijkheid weldoordachte beslissingen over zijn behandeling te nemen.

 

 

Bij welke zorgverleners kan je een kostenraming aanvragen?

Er moet een kostenraming worden opgesteld door bandagisten, orthopedisten, chirurgen en implantaatleveranciers. Voor apothekers, orthopeden, audiciens en opticiens zal de patiënt de kostenraming moeten ondertekenen om te bevestigen dat hij of zij op de hoogte is gebracht van het uit te keren bedrag na tussenkomst van het ziekenfonds.

 

 

Nuttige bronnen en juridische ondersteuning

Wist je dat de conventioneringsstatus van een zorgverlener heel gemakkelijk te checken is?

De website van het RIZIV biedt je ook die mogelijkheid. Dankzij de zoekmotor kan je immers een gezondheidsprofessional (zorgverlener) opzoeken en nagaan of hij al dan niet geconventioneerd is. Is hij geconventioneerd, dan heb je de garantie dat je de officiële tarieven zult betalen, zonder supplement.

De zoekmotor geeft je toegang tot onderstaande gegevens:

  • naam en voornaam (-namen)
  • RIZIV-nummer
  • huidige conventioneringsstatus
    • geconventioneerd (past de officiële tarieven toe)
    • gedeeltelijk geconventioneerd (past de officiële tarieven gedeeltelijk toe)
    • niet geconventioneerd (is vrij in het bepalen van de erelonen)
  • beroep (bv. arts)
  • kwalificatie (bv. gastro-enterologie)
  • datum van kwalificatie.

Deze functionaliteit is ook te vinden op de webstek van het ziekenfonds:

Handige toepassingen – VNZ

 

Bovendien steunen en begeleiden we je bij het Vlaams & Neutraal Ziekenfonds in geval van conflict of vragen in verband met jouw facturen van geneeskundige verzorging, wat voor jou een extra bescherming betekent. Onze juridische dienst MUJA heeft immers de taak jou te adviseren en, vooral, jou te helpen om jouw rechten op het vlak van gezondheid te doen gelden. Aarzel dus niet onze dienst Gezondheidszorgen te contacteren, die jou zal kunnen helpen en adviseren.

 

Voor alle bijkomende vragen over deze nieuwe maatregelen of jouw facturen geneeskundige verzorging, stuur een e-mail naar info@vnz.be of bel ons op het nummer 015/28 90 90. Ook de ledenadviseurs in onze kantoren staan tot jouw beschikking. De verschillende kantoren en openingsuren vind je op https://www.vnz.be/kantoren/.